0
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 24 مهر 1403 در ساعت 24 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اسید فسفریک در نوشابه

نوشابه یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که امروزه در سراسر جهان نقش ویژه ای در غذا و خوراک افراد دارد.

همه شرکت های تولید کننده نوشابه مثل شرکت کوکاکولا، پپسی، فانتا، زمزم و ... از اسید فسفریک برای تولید نوشابه استفاده می کنند. در واقع می توان گفت که اسید فسفریک نقش بسیار مهم و پر رنگی در تولید نوشابه دارد.

اسید فسفریک در نوشابه

اما مهم ترین مسئله ای که فکر ما را به خود مشغول می کند این است که آیا وجود اسید فسفریک در نوشابه برای سلامتی مضر است یا خیر؟

در واقع طبق گفته های جامعه پزشکی اسید فسفریک می تواند به گروهی از افراد شامل کسانی که مشکل معده، دیابت و...... را دارند آسیب جدی وارد کند. اسید فسفریک یک عضو جدا نشدنی از نوشابه می باشد و حذف آن غیر ممکن است.

آداک شیمی تامین کننده انواع اسیدهای خوراکی با بالاترین کیفیت می باشد که امکان ارسال به تمامی شهرها را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است. شما می توانید برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

حتما هنگام خرید توجه داشته باشید که از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. تهیه این محصول در بازار به آسانی انجام نمی شوند زیرا احتمال وجود جنس های بی کیفیت، ناخالصی، قیمت بالا و نامعقول بسیار  برای افراد بدون تجربه زیاد است.

نوشابه از چه ترکیباتی به دست می آید؟

ترکیبات نوشابه

شاید برای یک بار هم که شده برای ما این سوال پیش آمده است که نوشابه از چه ترکیباتی به دست آمده است؟ و یا طعم تند و تیز آن ناشی از چه ماده ای است؟

طبق نتایج پزشکی و آزمایشگاهی که تاکنون بر روی نوشابه انجام شده است ترکیبات نوشابه شامل موارد زیر می باشد :

  • آب : از آب برای ترکیباب شیمیایی و به وجود آمدن طراوت استفاده می شود.
  • شکر : برای به وجود آوردن طعم شیرین در نوشابه.
  • شیرین کننده مصنوعی : از این ماده در مدل های مختلف از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود مانند نوشابه های رژیمی و بدون کالری.
  • کارامل : از کارامل برای رنگ دادن استفاده می شود.
  • کافئین برای به وجود آوردن طعم تلخ و سودا در نوشابه.
  • اسید فسفریک

البته اسید فسفریک به نسبت بقیه نقش بیشتر و ویژه ای دارد. فسفر ماده ای است که در بدن انسان می تواند به طور خاصی باعث به وجود آوردن انرژی شود. فسفر برای سلامت استخوان ها یک ماده ضرروی می باشد که در مواد خوراکی مانند پنیر، شیر، دوغ و ماست، تخم مرغ، آجیل وجود دارد.

نقش اسید فسفریک در نوشابه در واقع باعث یکدست شدن آن است و نگه دارنده آن است. اسید فسفریک می تواند طعم مورد نظری را که می خواهید در خوراکی ها به وجود آورد. در واقع همان تند نوشابه از وجود اسید فسفریک درون آن است.

چه مقدار اسید فسفریک در نوشابه وجود دارد؟

مقدار اسید فسفریک در نوشابه

طبق تحقیقات و نتایج به دست آمده از سمت سازمان جهانی مربوطه، مقدار اسید فسفریکی که در نوشابه استفاده می شود بر اساس وزن معادل  ۰/۲۶-۰/۳۰ می باشد. برای اندازه‌گیری مقدار H3PO4 موجود در نوشابه از روش های مختلفی استفاده می شود. در کارخانجات و شرکت ها واحد های کنترل کیفی ملزم به استفاده از این مقدار هستند.

اسید فسفریک می تواند در فیزیک بدنی اختلال به وجود آورد و باعث بروز بیماری هایی در بدن شود. میزان نوشابه مجاز برای هر فرد که بیشتر از 18 سال سن دارد تقریبا 700 گرم است. پزشکان توصیه می کنند که پس از مصرف نوشابه حتما مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان هایتان جلوگیری کند.

آیا اسید فسفریک برای بدن انسان مضر است؟

طبق بیانیه سازمان جهانی بریتانیا مقدار فسفر مجاز که برای بدن مغذی است را روزانه برای افراد بزرگسال 550 میلی گرم اعلام شده است اما موسسه پزشکی ایالات متحده آمریکا مقدار فسفر مجاز روزانه را برای افراد بزرگسال بالا 18 سال و خانم های باردار و شیرده 700 میلی گرم اعلام کرده است.

یکی از ویژگی های نوشابه اسیدیته بودن آن است که باعث آسیب زدن به مینای دندان می شود. اگر در بازه ی زمانی طولانی مدت از نوشابه استفاده کنید باعث بروز بیماری هایی مانند سنگ کلیه، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان ها می شود.

اثرات منفی اسید فسفریک بر بدن انسان

اثرات منفی اسید فسفریک

وجود اسید فسفریک در نوشابه غیر قابل انکار است. تمامی کارخانه های تولید نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا و گاز دار بدون استثنا از اسید فسفریک در روند تولید استفاده می کنند.  ترکیب اسید فسفریک و رنگ خوراکی می تواند آسیب زننده تر و خطرناک تر  باشد. وجود اسید فسفریک در این نوشیدنی ها باعث بروز مشکلاتی می شود که در ادامه به جزئیات آن ها پرداخته ایم.

بهم ریختن استروژن و یائسگی خانم ها

مصرف نوشابه باعث بهم ریختن هورمون استروژن و یائسگی خانم ها می شود.

پوکی استخوان

طبق برخی از تحقیقات و مطالعات مصرف نوشابه باعث می شود که استخوان ها بدن ضعیف تر و شکننده تر شوند. در سال 2006 محققان آمریکایی در یک مجله بالینی گزارشی را ثبت کرده اند مبتنی بر این که خانم هایی که نوشابه مصرف می کنند به نسبت خانم هایی که از این نوع نوشیدنی ها استفاده نمی کنند تراکم استخوانی کمتری در هر ناحیه از باسن داشته اند.

البته می توان گفت که این مسئله به طور مستقیم به اسید فسفریک موجود در نوشابه ربط داده نمی شود در واقع مصرف نوشابه به طور منظم نسبت کلسیم را به فسفر کاهش میدهد.

در سال 2001 نیز طبق تحقیقاتی در آمریکا گفته شده است که ترکیب فسفریک و کافئین در نوشابه باعث دفع کلسیم از بدن می شود.

برای مراقب از سلامت استخوان ها چه کاری انجام دهیم؟

برای حفظ سلامت استخوان ها مصرف نوشابه را کاهش دهید. بنیاد ملی پوکی استخوان اعلام کرده است که افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند نباید بیشتر از 5 لیوان نوشابه در هفته مصرف کنند.

افراد زیر 50 سال باید به طور روزانه 1000 میلی گرم کلسیم جذب کنند و افراد مسن بالای 50 سال باید حداقل 1200 میلی گرم کلسیم در روز استفاده کنند.

پوسیدگی دندان ها و مینای دندان

پوسیدگی دندان

نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا دارای اسید هستند که باعث پوسیدگی دندان ها می شود. با نوشیدن هر جرعه از نوشابه اسیدهای موجود در آن به دندان شما حمله می کنند و به مینای دندان شما آسیب وارد می کنند و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش میدهد.

واقع با هر بار نوشیدن نوشابه اسیدها به دندان هایتان حمله می کنند که هر حمله حدود 20 دقیقه زمان میبرد. طبق گفته سلامت دهان و دندان نوشابه یکی از اصلی ترین عامل های پوسیدگی دندان می باشد.

بیشترین افرادی که در معرض حمله و پوسیدگی دندان قرار میگیرند کودکان و نوجوانان هستند زیرا مینای دندان آن ها در حال رشد می باشد.

رهایی از پوسیدگی دندان با قطع مصرف نوشابه

بهترین راه حل برای دور ماندن از پوسیدگی و محافظت از دندان ها دور ماندن از نوشیدنی هایی است که دارای اسید هستند. اگر نمیتوانید از مصرف نوشابه را به طور کلی قطع کنید می توانید مصرف آن را محدود کنید.

موارد مهم برای حفظ سلامت دندان ها پس از نوشیدن نوشابه

  • پس از نوشیدن نوشابه دندان هایتان را با آب بشویید.
  • سعی کنید روزی 2 بار مسواک بزنید.
  • حتما نخ دندان بکشید.
  • با دندان پزشک خود مشورت کنید و از فلوراید تراپی استفاده کنید.

سوزش سر دل

نوشابه هایی که اسیدی هستند باعث سوزش سر دل می شوند و می توانند سوزش سر دل را تشدید کنند در واقع این اسید ها می توانند  باعث بدتر شدن اسید معده شوند.

مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس اعلام کرده است که ترکیب اسید نوشابه با کربناته می‌تواند منجر به آروغ‌زدن و افزایش رفلاکس به گلو شود. کربناته ای که  در نوشابه وجود دارد باعث انبساط معده می‌شود که اسید معده را به سمت بالا به سمت مری می‌راند و موجب آروغ زدن می شود.

جلوگیری از رفلاکس اسید

حذف کردن مصرف نوشابه یکی از بهترین راه حل هایی است که می تواند به بهتر شدن رفلاکس و سوزش معده کمک کند. اگر نمی توانید که نوشابه را از وعده های غذایی خود حذف کنید موارد زیر را پس از مصرف رعایت کنید :

  • در صورت امکان از نوشیدنی های بدون اسید مانند آب نارگیل یا چای گیاهی سرد استفاده کنید.
  • پس از نوشیدن نوشابه از دراز کشیدن اجتناب کنید.
  • سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب نوشابه ننوشید.

اثرات مصرف اسید فسفریک

برای تولید مواد غذایی که در ترکیب آن ها از اسید فسفریک استفاده می شود تمام شرکت محدوده مصرف مشخصی دارند که نباید از این مقدار بیشتر استفاده کنند. اگر از مقدار مشخص شده بیشتر استفاده شود باعث بروز مشکلات گوارشی بیشتری خواهد شد که حتی در کوتاه مدت هم شاهد عوارض آن خواهید بود.

  • استفاده از محلول های اسید فسفریکی که بالای 10 درصد هستند موجب سوزش فوری دهان و گلو می‌شود. همچنین این سوزش گلو می تواند با درد رترواسترنال و شکم، تهوع و استفراغ نیز همراه باشد.
  • مصرف محلول هایی که دارای بیشتر از 20 درصد اسید فسفریک هستند باعث بروز ترشح بیش از حد بزاق، هماتمزیس (استفراغ خون) و شوک هیپوولمیک، احتمالاً اثرات تحریک‌کننده یا خورنده شدیدی می شود.
  • مصرف بیش از حد اسید فسفریک باعث زخم آنتروم معده، خونریزی و سوراخ شدن معده می شود.
  • ممکن است باعث سوختن حنجره و در نهایت موجب انسداد راه هوایی می شود.
  • علائمی مانند انسدادی ناشی از تنگی مری یا معده ممکن است به زودی مشخص نشود و بعد از هفته ها یا ماه ها مشخص شود.
  • مطابق یکی از تحقیقات مرگ یک فرد 19 روز پس از مصرف اسید فسفریک در نتیجه خونریزی داخلی مکرر اعلام کردند. در کالبدشکافی 16 نکروز دستگاه گوارش و تحتانی و پانکراس مشهود بوده است.

نتیجه گیری

اسید فسفریک به تنهایی در تولید نوشابه مورد استفاده قرار نمی گیرد و در صنایع غذایی کاربرد های فراوان دیگری نیز دارد.

اسید فسفریک در بسیاری از مواد غذایی جایگاه چشمگیری دارد اما استفاده بیش از حد آن باعث بروز برخی از بیماری های زیر می شود :

  • بروز بیماری های کلیوی
  • بروز مشکلات استخوانی اعم از پوکی استخوان
  • بروز مشکلات قلبی
  • بروز نقص های عمومی در بدن

برای جلوگیری از عوارض و بیماری های ناشی از مصرف اسید فسفریک سعی کنید به جای نوشابه و نوشیدنی های دارای اسید از دوغ ها استفاده نمایید.

برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند به هیچ وجه استفاده از نوشابه توصیه نمی شود زیرا آسیب بیشتری به نسبت بقیه افراد دارند.

ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()