0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 6 دی 1402 در ساعت 55 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تشخیص متانول از الکل اتانول

آیا الکل اتانول و متانول با هم فرق دارند؟

الکل متانول و اتانول هر دو جز الکل های گروه اول هستند اما با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. تفاوت های آنها در فرآیند و نحوه تولید، کاربردهای آنها و میزان سمی بودن این دو نوع الکل است.

مختصری در مورد الکل اتانول

الکل اتانول یا اتیلیک در واقع همان نوع الکل است که در نوشیدنی های الکلی (مشروبات الکلی) با درصد های مختلف استفاده می شود.

همچنین این الکل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و در دوران کرونا بسیار پر کاربرد بود. همچنین در صنایعی مانند عطر و ادکلن بسیار پرکاربرد است.

الکل اتانول چیست

مختصری در مورد الکل متانول

متانول یا الکل متیلیک یا همان الکل چوب الکلی بسیار سمی می باشد. این نوع الکل کاملا صنعتی بوده و به هیچ وجه برای امور ضد عفونی کنندگی استفاده نمی شود. از الکل متانول در فرآیند تولید محصولات شیمیایی دیگر استفاده می گردد محصولاتی مانند استون صنعتی، فرمالین و همچنین مواد شیمیایی تخصصی تر.

الکل متانول چیست

تفاوت الکل متانول و اتانول از نظر خواص

همان طور که قبلا گفته شد الکل متانول ماده ای سمی و خطرناک است که هر گونه استعمال داخلی و خارجی آن ممنون می باشد زیرا باعث مسمومیت تا حتی مرگ و میر می شود.

اما الکل اتانول که به الکل میوه معروف است سمی نیست و حتی در بسیاری از کشور ها از این ماده با خلوص پایین و مجاز و نوشیدنی ها استفاده می گردد.

تفاوت الکل متانول و اتانول در کاربرد

همان طور که قبلا گفته شد الکل اتانول مصرف خوراکی دارد و معمولا از نیشکر و ذرت تولید می گردد.

همچنین این ماده به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و تولید پد الکلی، ژل و محلول های ضد عفونی کننده استفاده می شود. همچنین در تولید عطر و ادکلن و رنگ نیز کاربرد دارد.

الکل متانول بیشتر به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات شیمیایی مانند فرمالین و اسید استیک استفاده می شود. این ماده به خاطر خاصیت اشتعال پذیری بالایی که دارد به عنوان سوخت نیز پر کاربرد است.

تشخیص الکل متانول و اتانول

تفاوت الکل متانول و اتانول در روش تولید

الکل اتانول یا الکل میوه همانگونه که از نام آن پیداست از مواد خوراکی ماند ذرت و نیشکر گرفته می شود در حالی که متانول از تقطیر چوب حاصل می گردد و آن را الکل چوب می نامند.

البته با پیشرفت علم روش تولید متانول تغییر پیدا کرد و امروزه گاز طبیعی را با روش های استفاده از کاتالیزورها، فشار و گرمای زیاد فرآوری کرده و الکل متانول را تولید می کنند.

روش های تشخیص الکل متانول از اتانول

تشخیص بو : برای این کار باید 8 میلی لیتر دی کرومات سدیم را با 4 میلی لیتر اسید سولفوریک مخلوط کنید. سپس 10 قطره از این محلول را با الکل درون لوله مخلوط کنید. اگر مخلوط را بو کردید و بوی تند و تیز داد درون محلول متانول دارد و اگر بوی غالب میوه است فقط اتانول است.

رنگ شعله : رنگ شعله نوع خالص اتانول مرکز آبی و در انتها و کناره ها شعله زرد رنگ است و متانول خالص شعله کاملا آبی رنگ است.

البته باید بدانید در ابتدا هر دو آبی است ولی اتانول بعد از مدتی اطراف شعله زرد می شود.

روش تشخیص اتانول از متانول با استفاده از اسید بوریک

یکی از روش های تشخیص متانول از اتانول استفاده از اسید بوریک است که یک روش سنتی و معروف است.

بدین صورت که هنگامی که اسید بوریک با اتانول ترکیب می شود یک ماده به نام استات بوریک تشکیل می شود که به صورت رنگ زرد تا قهوه ای ظاهر می شود در صورتی که در ترکیب با متانول این واکنش رخ نمی دهد.

ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()