0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 22 مهر 1403 در ساعت 56 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت جوهر نمک و جرمگیر 

تقریبا به گوش همه ما کلمه جوهرنمک و جرمگیر چندین بار شنیده شده است. اما خیلی از افراد ممکن است که با تفاوت های این دو ماده و کاربرد های آن آشنایی کامل نداشته باشند.

امروز میخواهیم در این مقاله شما را با جرمگیر و جوهر نمک و تفاوت های این دو ماده آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید ...

جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک یک ماده شیمیایی بسیار قوی با فرمول شیمیایی HCL می باشد. جوهر نمک را با نام های اسید معده، هیدروکلریک اسید و هیدروژن کلراید نیز می شناسند.

جوهر نمک دارای درصد خلوص 33 است که در مصارف خانگی و صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر توضیح دهیم برای مصارف خانگی باید جوهر نمک را رقیق سازی کنیم و برای تمیز کردن و کاشی و سرامیک ها و گند زدایی از آن استفاده کنیم. اما در صنعت جوهر نمک طیف گسترده تری دارد.

کاربرد جوهر نمک خانگی

جوهر نمک خاصیت خورندگی و اسیدیته بالایی دارد همین ویژگی باعث شده است که برای تمیز کردن کاشی و سرامیک ها بسیار مناسب است. جوهر نمک یکی از قوی ترین شوینده ها است که توصیه می شود برای تمیز کردن بعضی از سطوح قبل از کامل تمیز کردن مقدار تست کنید زیرا ممکن است موجب آسیب زدن به بعضی از سطوح شود.

در صنعت برای اسیدشویی فلزات، تولید فوم و کلسیم کلرید، اسیدی کردن چاه‌های نفت از جوهر نمک بسیار استفاده می شود.

 برای آشنایی بیشتر با جوهر نمک و کاربرد های آن می توانید به صفحه جوهرنمک مراجعه نمایید.

جوهر نمک پودری چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

جوهر نمک برای تمیز کردن سرویس بهداشتی

جوهر نمک پودری نوعی از جوهر نمک است که به صورت پودری و جامد در بازار عرضه می گردد. این نوع جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید دارای همان فرمول شیمیایی HCL است که به همان میزان جوهر نمک مایع قوی و خورنده است.

جوهر نمک پودری دارای بوی بسیار تند و قوی است. برای استفاده از آن نیاز است که مقداری از پودر جوهرنمک را داخل آب حل کنید و روی سطوحی که کثیف و دارای جرم هستند بکشید.

جوهر نمک پودری به راحتی در آب حل می شود و بسیار پر کاربرد در مصارف خانگی و حتی صنایع می باشد.

جرمگیر چیست؟

در واقع هر ماده ای که بتواند انواع لکه ها از روی سطوحی مثل کاشی، سرامیک، فرش، سینک، دستشویی، فلزات،لباس و... را از بین ببرد جرمگیر یا لکه بر نامیده می شود.

برای از بین بردن لکه ها معمولا از حلال هایی استفاده می شود که لکه را در خود حل می کنند. برای از بین بردن لکه ها از حلال های مختلفی استفاده می شود اما برخی از لکه بر ها ممکن از علاه بر حل کردن لکه ها موادی که لکه دار شده اند را هم نیز پاک می کنند.

جرمگیر برای تمیز کردن سینک

جرمگیر در دو نوع مایع و پودری وجود دارد. بعضی از جرمگیر ها برای از بین رسوبات و جرم های داخل کتری و سماور مورد استفاده قرار می گیرند که به این نوع از جرمگیر ها، رسوب زدا نیز گفته می شود.

نوعی دیگر از جرمگیر ها برای از بین بردنن سیمان روی سرامیک، تمیز کردن جرم های کاشی و سرامیک، کفپوش ها و ... مورد

استفاده قرار میگیرد.

روش های استفاده از جرمگیر

جرمگیر را به دو روش زیر می توان از جرمگیر استفاده کرد :

  • مکانیزه
  • غیر مکانیزه

استفاده از جرمگیر به روش مکانیزه

در این روش جرمگیر را داخل دستگاه مخصوص صنعتی می ریزند و این کار به وسیله اسکرابر و پولیشر انجام می شود.

استفاده از جرمگیر به روش غیر مکانیزه

در این روش استفاده با استفاده از برس یا تی سطح یا کف مورد نظر را شست و شو می دهند.

یک نوع از جرمگیر وجود دارد که مخصوص کف می باشد این نوع جرمگیر ها مقرون به صرفه هستند و آسیب کمتری به دستگاه ها وارد می کنند.

تفاوت های جرمگیر و جوهر نمک

روش استفاده از جرمگیر

جوهر نمک یک ماده شوینده بسیار قوی است که با استفاده از آن می توان جرم ها، کثیفی ها را از روی سطوحی مثل کاشی و سرامیک از بین برد اما این کاربرد جوهر نمک به این معنی نیست که جرمگیر و جوهر نمک با هم یکی هستند اما اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم جوهر نمک را می توان یک نوع جرمگیر در نظر گرفت.

جرمگیر می تواند یک نوع ماده مایع و یا پودری باشد که توانایی از بین بردن جرم ها و رسوبات کتری و سماور را داشته باشد و نوعی دیگر از آن نیز قابلیت از بین بردن جرم ها و آلودگی های سینک، توالت، حمام و.... را دارد.

جوهرنمک چه کاربرد هایی دارد؟

جوهر نمک یا اسید هیدروکلریک یک ماده شوینده بسیار قوی محسوب می شود که درمنازل و صنعت کاربرد های فراوانی دارد.

کاربرد جوهر نمک در منازل چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین کاربرد جوهر نمک در منازل برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی، سطوح، کاشی و سرامیک ها و حتی موازییک ها است.

از این ماده نیز می توانید برای از بین بردن لکه هایی که در دیواره ها و کف استخر مشاهده می کنید استفاده نمایید

مقدار استفاده از جوهر نمک برای استخر

برای تمیز کردن استخر می توانید جوهر نمک را ه نسبت یک به ده استفاده نمایید. نسبت یک به ده به این معنی است که یک به ازای یک پیمانه جوهر نمک 10 پیمانه آب بریزید.

محلول به دست آمده را روی سطح مورد نظر بریزید و اجازه دهیدکه حداقل 10 تا 15 دقیقه روی سطح باقی بماند سپس با استفاده از یک تی یا فرچه روی آن بکشید و در آخر با آب سرد محیط را شست و شو دهید.

جوهر نمک در صنایع چه کاربردی دارد؟

  • از جوهر نمک در صنایع برای تمیز کردن آجر دیوار ها استفاده می شود. آجر های بیرونی پس از مدتی به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند که عامل اصلی آن وجود باکتری هاست. برای از بین بردن باکتری ها و برق انداختن آجرها از جوهر نمک استفاده می شود. برای این کار کافیست که مقدار از جوهرنمک را روی آن ها اسپری کنید.
  • یکی دیگر از کاربرد های جوهر نمک در صنایع غذایی است. از این ماده در ساخت کنسرو ها استفاده می شود تا مانع فاسد شدن آن ها شود و نیز به ماندگاری بهتر آن کمک می کند.

در موارد دیگر مانند تصفیه نمک خوراکی، تنظیم PH در محلول ها، محصولات غذایی و دارویی مورد استفاده قرار میگیرد.

برای چه مواردی نباید از جوهرنمک استفاده کرد؟

جوهر نمک ماده ای است که قدرت بالایی دارد به همین دلیل ممکن است در بعضی از موارد موجب پوسیدگی و یا از بین بردن

رنگ شود.

  • برای وسایلی از جنس استیل و یا سیلور هستند مانند شیرآلات از جوهرنمک استفاده نکنید زیرا باعث سیاه شدن رنگ آن ها می شود.
  • برای شست و شوی سنگ ها مخصوصا سنگ های قیمتی و سنگ هایی مثل سنگ مرمر از جوهر نمک استفاده ننماید.

چرا نباید از جوهرنمک برای شست و شوی وسایل فلزی استفاده کنیم؟

جوهر نمک دارای PH پایینی است به همین دلیل اگر وسایل فلزی را با آن شست و شو دهیم باعث سیاه شدن و تغییر آن ها می شود. جوهر نمک برای تمیز کردن وسایل چینی و محیط هایی مثل سرویس های بهداشتی کاربرد دارد.

روش نگه داری و حمل جوهر نمک

جوهر نمک دارای PH پایینی است و خاصیت تبخیر بالایی دارد که باعث می شود به زودی بخار شود. برای نگه داری جوهرنمک باید از ظرف های غیر شفاف استفاده کنید تا بخار نشود.

سوالات متداول

چه موادی را می توان جایگزین جوهر نمک کرد؟

اگر نمیخواهید که از مواد شیمیایی استفاده کنید می توانید از موادی مثل سرکه، آبلیمو، جوش شیرین یا نمک به جای جوهرنمک استفاده کنید.

آیا جوهرنمک و جرمگیر با هم یکی هستند؟

به طور کلی می توانیم بگوییم که جوهر نمک یک نوع جرمگیر است.

ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()